اخبار و مقالات - چرا باید از دستگاه آب شیرین کن در دامداری و مرغداری استفاده کرد؟

چرا باید از دستگاه آب شیرین کن در دامداری و مرغداری استفاده کرد؟

مقاله 01 دی 1402 ساعت درج : 21:53


اهمیت آب برای دام و طیور :

آب سالم(hleathy water) یکی از عوامل حیاتی و لازم برای سلامتی و حیات موجودات زنده می باشد. همچنین آب یکی از مهمترین ترکیباتی است که درصد بالایی از وزن بدن و تولیدات حیوانی را تشکیل می دهد. آب وسیله ای برای انتقال مواد غذایی و مواد زائد در بدن می باشد. بسیاری از فعل و انفعالات شیمیایی بدن در محیط مایع صورت می گیرد.

آب سالم در مرغداری

وجود سطح معینی از آب در بدن موجودات زنده یک مساله حیاتی است، به طوریکه یک حیوان در هنگام محرومیت از آب سریعتر از زمانی که دسترسی به غذا نداشته باشد تلف می شود.

کشور عزیزمان ایران در منطقه خشکی از جهان واقع شده و کمبود آب یکی از موانع اصلی توسعه بخش هایی مانند دامداری و دامپروری و کشاورزی شده است. متوسط جهانی بارندگی جهان به طور متوسط 850 الی 900 میلیمتر در سال می باشد که در ایران حدود 200 تا 300 میلیمتر می باشد که حدود یک سوم متوسط جهانی آن می باشد.

میزان آب موجود در بدن دام و طیور :

مقدار آب موجود در بدن دام و طیور متفاوت است. برای مثال57 درصد وزن یک بره در بدو تولد، 35 درصد از یک گوسفند بالغ و چاق، 55 درصد وزن یک مرغ زنده، 18-65 درصد وزن یک گاو شیری را آب تشکیل میدهد. لازم به ذکر است که 56 درصد وزن تخم مرغ و 87 درصد شیر گاو به عنوان فرآورده های گوشتی و لبنی را نیز، آب تشکیل می دهد .

آب مصرفی دام و طیور باید عاری از هرگونه ناخالصی های معلق نظير ذرات معلق زنده (شامل عوامل بيماري زاي وبا، حصبه، انواع اسهال ها، ويروسها و...) و غير زنده (شامل رس، ليمون كه ناشي از فرسايش سطح زمين و سطوح آبخيز) و همچنین عاری از ترکیبات آلی و گازهای محلول (اكسيژن، هيدروژن سولفوره، ازت و ...) باشد.

تاثیرات و عوارض آب آلوده بر بهداشت دام و طیور :

به طور کلی آلودگی آب باعث بیماری و همچنین تلفات شدید در دام و طیور می شود. آلاینده های آب دامها می تواند باکتریایی، ویروسی، انگلی یا شیمیایی باشد. باکتری های بیماری زا موجود در آب آلوده، باعث بیماری های گوارشی خطرناکی نظیر حصبه و وبا، در دام های اهلی می شود. همچنین امکان انتقال غیر مستقیم عوامل میکروبی از طریق شستشوی ظروف آبخوری، سطل شیر، دست پرسنل دامداری و . . . نیز وجود دارد.

اهمیت آب شیرین کن در گاوداری

احتمال ابتلای دام به بیماری های ویروسی در محیط مرطوب، بیشتر است. ترشحات دهان و بینی، مدفوع و ادرار گاو مبتلا به بیماری هایی نظیر تب برفکی و طاعون گاوی و... موجب آلودگی آب می شود. عوامل شیمیایی مانند سرب موجود در لوله های انتقال آب سربی، ارسنیک بر اثر ضایعات کارخانه ها، سموم شیمیایی ضد انگل و همچنین کودهای شیمیایی دارای نیترات و نیتریت می تواند موجب مسمومیت شدید برای دام شود.

میزان مصرف آب مصرفی انواع دام

ردیف

نوع دام

میزان آب مصرفی در شبانه روز بر حسب لیتر

1

گاو

66 الی 125

2

گاو میش

72

3

گوسفند

10

4

بز

8 الی 10

5

اسب

حدود 70

آب مناسب برای دام و طیور چه فاکتور هایی باید داشته باشد؟

ابتدا باید آب یک منطقه را از نظر مقدار املاح موجود در آن از قبیل نیترات و کلرید و سولفات و همچنین میزان سختی آب و علیالخصوص میزان میکروب و باکتری و کلیفرم موجود در آن بررسی کنیم. موارد مذکور اثر قابل توجهی بر روی سلامت و رشد حیوانات دارند. لازم به ذکر است که استفاده مداوم دام از آب بی کیفیت موجب آسیب جدی به دام می شود.

کیفیت آب مورد نیاز برای دام و طیور

میزان ذرات محلول در آب (TDS) برحسب PPM

موارد استفاده

کمتر از 500

بسیار مطلوب برای دام و طیور

بین 500 تا 1000

رضایت بخش برای دام و طیور

بین 1000 تا 3000

رضایت بخش برای دام. نامناسب برای طیور

بین 3000 تا 5000

بی خطر برای گاو های گوشتی و شیری، گوسفند و اسب. غیر قابل استفاده برای دام های آبستن و شیرده و کلیه طیور

بین 5000 تا 7000

غیر قابل استفاده برای طیور. مضر برای دام ها

بیش از 7000

غیر قابل استفاده و کشنده برای دام و طیور

علت تصفیه آب مصرفی دام و طیور:

معمولاً دامداری ها و مرغداری در حاشیه شهرستان ها و شهرها قرار دارند و آب مورد استفاده آنها از با حفر چاه از سفره های آب زیر زمینی تامین می‌شود. در بعضی از مناطق نیز کانال های آبیاری به عنوان آب آشامیدنی دام استفاده می شود. آبی که املاح موجود در آن، تصفیه نشده و از میکروب ها و کلیفرم ها ضد عفونی نشده باشد به طور مشخص به دام و طیور اسیب رسانده و حتی ممکن است شیر یا گوشت آنها برای مصرف نامناسب باشد.

اهمیت آب شیرین کن در گاوداری

در چنین مواردی، پیشنهاد می شود پس از انجام آنالیز آب، و بررسی مقدار املاح و میکروب ها و باکتری و ... با توجه به میزان مصرف روزانه دستگاه تصفیه آب صنعتی یا همان دستگاه آب شیرین کن متناسب با تعداد دام و طیور تهیه گردد.

آب تصفیه شده علاوه بر تضمین سلامت دام و طیور و افزایش عمر آنها، موجب افزایش کیفیت فرآورده های آن ها نیز می شود، به طوری که هزینه سرمایه گذاری برای خرید یک دستگاه آب شیرین کن برای دامداری یا مرغداری به طور میانگین در یک بازه سه ساله توسط افزایش کیفیت و کمیت محصولات دامی، جبران خواهد شد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به صفحه تصفیه آب مرغداری و دامداری مراجعه نمایید و یا با کارشناسان فنی شرکت تماس حاصل فرمایید.