اخبار و مقالات - 12 راهکار برای تشخیص فیلتر ممبران اصلی و تقلبی برند فیلمتک

12 راهکار برای تشخیص فیلتر ممبران اصلی و تقلبی برند فیلمتک

مقاله 05 اسفند 1402 ساعت درج : 09:37

در مورد فیلتر ممبران و کاربرد آن

فیلتر ممبران صنعتی یا همان فیلتر ممبران اسمز معکوس مهمترین و آخرین بخش تصفیه در دستگاه آب شیرین کن صنعتی میباشد.

ممبران ها از منافذ به شدت ریزی تشکیل شده اند که قادر به حذف ذرات با اندازه حدود 0.1 میکرومتر می باشند. این منافذ ریزساختار به سادگی توانایی جداسازی ذرات معلق، مواد آلی و یون‌های محلول را از آب دارند.

فیلتر ممبران تصفیه آب در تصفیه آب خانگی، تصفیه آب صنعتی و شیرین سازی آب دریا مورد استفاده قرار می‌گیرد. فیلتر ممبران‌ها درون محفظه‌ای از جنس PVC قرار می‌گیرند که به این محفظه پرشروسل یا پوسته ممبران می‌گویند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص فیلتر ممبران کلیک کنید.

12 راهکار برای تشخیص فیلتر ممبران اصلی (اورجینال) و تقلبی:

فیلتر ممبران فیلمتک یکی از مهمترین و پرفروش ترین برندهای فیلتر ممبران صنعتی در بازار ایران است که متاسفانه این روزها هر دو نوع اصلی و تقلبی آن در بازار عرضه می گردد.

متاسفانه به دلیل افزایش نرخ ارز و در نتیجه بالا رفتن قیمت تجهیزات دستگاه تصفیه آب، از جمله فیلتر ممبران دستگاه آب شیرین کن، بعضی از فروشندگان اقدام به فروش ممبران‌ تقلبی با قیمت و مشخصات ممبران‌ اصلی می‌نمایند.

مهم ترین نکته ای که ذهن خریداران ممبران را به خود مشغول کرده است این است که آیا فیلتر ممبرانی که خریداری شده است، اصلی است یا تقلبی؟

ممبران‌های تقلبی به هیچ وجه کارایی ممبران اصلی را ندارند. در بیشتر مواقع در ابتدای بهره برداری، هر دو مدل از لحاظ عملکرد یکسان هستند. البته با این تفاوت که ممبران‌های تقلبی طول عمر کوتاه‌تری نسبت به ممبران اصلی دارا می‌باشند.

به طور کلی طول عمر ممبران فیلمتک اصل بین 4 سال تا 6 سال می باشد، در صورتی که ممبران تقلبی یا کپی عمری در حدود 6 ماه الی یکسال دارد. این زمان برای ممبران های high copy هایکپی حدود دو سال میباشد.
البته باید به این نکته اشاره کرد که نحوه استفاده از ممبران و شرایط بهره برداری از آن، در طول عمر فیلتر ممبران بسیار موثر می باشد.

در ادامه به نکاتی میپردازیم که با در نظر گرفتن آن ها می‌توانید با دقت بالایی فیلتر ممبران با کیفیت و اورجینال را از تقلبی تشخیص دهید:

  1. تهیه ممبران از واردکنندگان اصلی و معتبر:

    مهم‌ترین نکته در خرید فیلتر ممبران اصل، تهیه آن از واردکنندگان اصلی و با سابقه درخشان در فروش این محصول می‌باشد.

  2. جعبه یا پک ممبران:

    با توجه به اینکه واردات ممبران اورجینال و اصل بر روی پالت های 20 تایی صورت می پذیرد، یکی از راه های تشخیص ممبران اصل از تقلبی در خریدهای بالای 20 عدد، داشتن پالت های بسته بندی مطابق تصویر زیر می باشد.

    پالت های بسته بندی ممبران در تعداد بالا

    بنابراین یکی از نکات بسیار مهم در زمان خرید ممبران با تعداد بالا، دقت در نحوه بسته بندی محصول می باشد.

  3. برند ممبران:

    برند چاپ شده بر روی بسته بندی ممبران یکی از راه‌های دیگر تشخیص ممبران اصل از تقلبی می‌باشد. ممبران برند فیلمتک قبل از سال 2020 با برند DOW به ایران وارد میشد. در حال حاضر کمپانی فیلمتک ممبران‌های با برند دوپونت (DUPONT) تولید و عرضه می‌کند.

  4. نوع باز شدن جعبه ممبران:

    ظاهر بسته‌بندی فیلترهای تقلبی بسیار بی‌کیفیت بوده و گاهاً باز شدن چند باره کارتن و چسب زدن درب کارتن کاملا مشخص می‌باشد. یکی از راه‌های تشخیص ممبران اصل، پرفراژ بودن بسته‌بندی ممبران می‌باشد.

  5. لیبل روی جعبه:

    تمامی جعبه‌ها چه تقلبی و چه اصل دارای لیبل هستند. برای تشخیص ممبران اصل باید به GMID هک شده بر روی بسته‌بندی دقت کنیم، به طور مثال GMID ممبران 8 اینچ آب چاه کد 98650 هست در صورتی که ممبران تقلبی GMID آن عدد 96650 می‌باشد.

    همچنین عدد سه رقمی هک شده بر روی بسته‌بندی ممبران‌های اصل بین 100 الی 300 می‌باشد. در صورتی که این عدد در ممبران های تقلبی بین 700 تا 800 می‌باشد.

    همچنین فونت نوشته شده کلمه Dry در ممبران اصلی به صورت پیکسل هست در صورتی که در ممبران های تقلبی فونت به صورت پیکسل نمی باشد.

  6. تعداد لایه های ممبران:

    یکی از موارد بررسی ممبران اصلی تعداد لایه‌های فیلتر ممبران ro می‌باشد، که در این مورد میتوان با دانلود مشخصات فنی هر ممبران و مطابقت آن با محصول خریداری شده از خرید فیلتر ممبران با کیفیت مطمئن شد.

    ممبران فیلمتک 80 اینچ

    تعداد لایه های ممبران‌ اصل، 56 لایه می‌باشد در صورتی که تعداد لایه‌ها در ممبران غیر اصل کمتر از 56 لایه می باشد.

  7. کانکتور ممبران:

    ممبران‌های اصل دارای کانکتور‌هایی به رنگ طوسی مات و دارای سطح زبر می‌باشد و بر روی کانکتور FILMTEC ORING بعلاوه سایز ممبران، هک شده است. همچنین کانکتور ممبران اصلی دارای یک عدد اورینگ در هر سمت کانکتور می‌باشد. در صورتی که کانکتور‌های ممبران تقلبی، رنگ مشکی و یا طوسی براق دارند و دارای دو عدد اورینگ در هر سمت کانکتور می‌باشد.

  8. بوی مواد نگهدارنده در داخل بسته بندی ممبران :

    پس از باز نمودن بسته‌بندی ممبران، می‌بایست بوی مواد نگهدارنده داخل بسته‌بندی فیلتر ممبران را متوجه شوید. مواد نگهدارنده، جهت جلوگیری از رشد میکروب و میکروارگانیسم‌ها به داخل بسته‌بندی اضافه می‌شوند.

  9. وزن فیلتر ممبران:

    وزن فیلتر ممبران اصلی سنگین‌تر از ممبران‌ کپی و حتی ممبران های کپی می‌باشد. وزن ممبران‌های اورجینال فیلمتک با یکدیگر در حد 100 گرم اختلاف دارد وزن ممبران اصلی در حدود 11.5 کیلوگرم میباشد. در مقابل ممبران‌های تقلبی دارای وزن‌های متفاوتی هستند و از 10.5 کیلوگرم تا 12 کیلوگرم متفاوت میباشند.

  10. یکی دیگر از نکته های مهم در تشخیص فیلتر ممبران تقلبی وجود کمی جلبک سبز رنگ در کناره های فیلتر آن می باشد.این مورد به سادگی پس از باز کردن فیلتر و قبل از مصرف با بررسی کناره های فیلتر ممبران قابل تشخیص می باشد .

  11. غشاهای ممبران اصلی بر روی کارتن دارای سریال نامبر (Serial Number) معتبر و قابل استعلام می‌باشند.

    سریال نامبر فیلتر ممبران
  12. سرتیفیکیت ممبران:

    داشتن سرتیفیکیت برای ممبران قطعا به منزله اصل بودن ممبران نیست اما یکی از راه های تشخیص سرتیفیکیت تقلبی ممبران این است که اگر در فایل ارسالی برای شما، نام و مشخصات شرکت ایرانی ذکر شود قطعا ممبران تقلبی است زیرا در شرایط تحریم امکان واردات کالا به صورت مستقیم امکان پذیر نمی‌باشد.

لازم به ذکر است نمایندگی ممبران فیلمتک در ایران به صورت رسمی وجود ندارد. به همین دلیل فروشنده فیلتر ممبران بهتر است هنگام فروش فیلتر ممبران، برگ سبز گمرکی را به خریدار بدهد تا خریدار از اصل بودن ممبران مطمئن شود.

در آخر به این نکته مهم توجه داشته باشید که خرید ممبران به صورت های کپی (high copy) کار اشتباهی نیست و این نکات برای این ارائه شده است که ممبران های‌کپی به جای ممبران اصل فروخته نشود و خریداران محترم دقت لازم را داشته باشند.

ممبران برند فیلمتک

استفاده از ممبران های‌کپی شیت اصلی و دارای کیفیت بالا در محل‌هایی که تی دی اس آب ورودی کم‌تر از 2000 باشد توصیه می‌شود. زیرا این مدل از ممبران‌ها برای تی دی اس زیر ppm 2000 کاملا جوابگو می‌باشند.

کارشناسان خانه آب آویژه جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص راهنمایی جهت خرید فیلتر ممبران و نحوه نگهداری و همچنین هرگونه مشاوره در زمینه انتخاب فیلتر ممبران مناسب برای دستگاه آب شیرین کن صنعتی پاسخگوی شما خریداران محترم می باشند.