اخبار و مقالات - بایدها و نبایدهای اسیدشویی دیگ بخار با اسید دیسکلر

بایدها و نبایدهای اسیدشویی دیگ بخار با اسید دیسکلر

مقاله 31 تیر 1401 ساعت درج : 00:31


امروزه استفاده از آب در بسیاری از صنایع و سیستم های تاسیساتی امری اجتناب ناپذیر است. آب در صنایع، در دیگ بخار، بویلر، چیلر و در سیستم های سرمایش و گرمایش مانند کولینگ تاور یا برج خنک کننده و موتورخانه و .... استفاده میشود. در صورتی که سختی آب در سیستم های ذکر شده توسط دستگاه سختی گیر رزینی حذف نشود باعث بوجود آمدن مشکلاتی میشود.

در این مقاله ما همه آنچه در مورد دیگ بخار، چگونگی رسوب گذاری، نحوه رسوب زدایی دیگ بخار و به طور کلی سیستم های حرارتی و برودتی باید بدانیم، می پردازیم .

اهمیت رسوب زدایی دیگ بخار

دیگ بخار به بیانی ساده:

امروزه استفاده از بخار در صنایعی از جمله نیروگاه های حرارتی، صنایع غذایی، صنایع داروسازی و ... لازم و ضروری است. بخار تولید شده در این صنایع با وسیله ای به نام دیگ بخار یا همان بویلر (Boiler) تولید می شود.

دیگ بخار یا بویلر

دیگ های بخار با استفاده از احتراق سوخت، آب را تا حدی حرارت می دهند تا به نقطه جوش برسد و بخار تولید شده از این فرآیند توسط لوله کشی به گردش در می آید تا بخار حاصل بر اساس نیاز هر صنعت مورد استفاده قرار گیرد.

رسوب در دیگ بخار بویلر :

آب مصرفی هر صنعت حتی در صورت استفاده از دستگاه تصفیه آب صنعتی، پس از گذشت مدتی به علت وجود املاح موجود در آب مانند فسفات کلسیم، سولفات، منیزیم و... بر اثر حرارت به صورت رسوب در سطح دیگ بخار نمایان می شود. بدیهی است هر آنچه با آب سر و کار دارد بعد از گذشت مدتی رسوب با خود به همراه دارد.

رسوبزدایی دیگ بخار

میزان این رسوب بسته به نوع آب مصرفی ممکن است متفاوت باشد اما هیچ گاه نمی توان به طور دقیق نوع رسوب و ترکیبات آن را حتی با وجود یک نوع آب مصرفی پیش بینی کرد. در اکثر مواقع حتی استفاده از یک نوع آب باعث ایجاد رسوب هایی با ضخامت های مختلف در سطح دیگ بخار می شود.

آیا می دانستید که رسوبی با ضخامت 3 میلی متر میتواند مصرف سوخت را تا 5 درصد افزایش دهد؟ یعنی اگر در کارخانه ای مصرف سوخت 250.000 لیتر در سال باشد چیزی حدود 20000 لیتر سوخت بیشتر باید مصرف شود.

حال با این شرایط چه باید کرد؟ قصد داریم در ادامه مطلب تمام راه هایی که برای پیشگیری از رسوب و رسوب زدایی وجود دارد را شرح دهیم پس با ما همراه باشید.

ضد رسوب دیگ بخار

راهکارهایی برای پیشگیری از رسوب در دیگ بخار :

برای عدم تشکیل رسوب در دیگ بخار می توان از راه کارهای پیشگیرانه ای استفاده کرد. بدیهی است اگر آب مورد استفاده، آبی باشد که املاح و مواد معدنی آن کنترل شود، تا حد بسیار زیادی می توان از تشکیل رسوب جلوگیری کرد.

در ادامه دو مورد از مناسب ترین راه ها برای جلوگیری از رسوب را مورد بررسی قرار می دهیم.

  1. یکی از بهترین و مناسب ترین راه ها برای داشتن آبی با کیفیت برای سیستم دیگ بخار، استفاده از دستگاه سختی گیر رزینی می باشد.

  2. دومین موردی که برای عدم تشکیل رسوب در دیگ بخار مناسب است استفاده از مواد ضد رسوب DM (دی ام) در دیگ بخار می باشد.

دیگ بخار بعد از اسیدشویی

مواد ضد رسوب DM (دی ام) چیست؟

همانطور که در بالا اشاره شد یکی از مهم ترین عواملی که باعث آسیب رسیدن به دیگ بخار و کاهش کارایی آن می شود وجود رسوب در دیگ بخار می باشد.

مواد ضد رسوب دیگ بخار یا همان DM یکی از پرکاربردترین مواد شیمیایی تصفیه آب می باشد که این مواد با استفاده از معلق کردن مواد محلول در آب مانع ایجاد رسوب در موتور خانه، رادیاتور، استخر و دیگ بخار می شوند.

مواد ضد رسوب دیگ بخار

حال باهمه این تدابیر اگر دیگ بخار ما دچار رسوب شد چه کنیم؟ در ادامه با ما همراه باشید تا جواب این سوال را باهم بیابیم.

بهترین راه برای رفع رسوب از دیگ های بخار :

رسوب زدایی دیگ بخار صنعتی یا به عبارتی اسید شویی دیگ بخار به مجموعه اقداماتی که برای از بین بردن رسوب های مختلفی که در سطح بویلر ایجاد شده است گفته می شود.

رسوب زدایی با استفاده از یون هایی انجام می شود که رسوب گذار نیستند مثل یون سدیم، اما این عمل به طور قطعی مانع ایجاد رسوب نمی شود زیرا که بخشی از یون های رسوب زدا همواره از تجهیزات دیگ بخار عبور میکنند برای این که با این مورد مقابله شود از مواد شیمیایی استفاده می شود تا با تعویض نمک های رسوب گذار، رسوب موجود در آب را تجزیه و مانع از تشکیل رسوب در بویلر های صنعتی شوند.

اسیدشویی دیگ بخار

شستشوی دیگ بخار با اسید دیسکلر

یکی از مهم ترین و در عین حال مقرون به صرفه ترین راه برای رسوب زدایی، اسید شویی دیگ بخار با اسید دیسکلر است. به علت قدرت بالایی که اسید دیسکلر در از بین بردن انواع رسوب دارد میتوان به راحتی از آن برای رسوب زدایی استفاده کرد.

بایدها و نباید ها استفاده از اسید دیسکلر برای رسوب زدایی :

بایدها:


  1. بهتر است برای جلوگیری از خوردگی دیگ بخار از اسید اینهیبیتوردار (مواد ضد خورندگی) استفاده کرد.

  2. بهتر است از تکنسین های متخصص این امر استفاده کنید.

  3. حتما دقت داشته باشید در هنگام شستشوی بویلر و کار با اسید از دستکش و ماسک استفاده کنید.

  4. مدت زمان استفاده از این محصول بر اساس میزان رسوب متفاوت است بنابراین برای اطلاع بیشتر با تکنسین مشورت کنید.

نبایدها:


  1. استفاده از این محصول باید به صورت سالیانه و محدود باشد.

  2. توجه داشته باشید استفاده از اسید های نامرغوب ممکن است سبب بروز آسیب های جدی شود بنابراین تا حد امکان از اسید مرغوب استفاده کنید.

  3. بعضی از اسید های موجود در بازار خورندگی ایجاد می کند که باعث آسیب جدی به دیگ بخار می شود.

نحوه اسید شویی دیگ بخار

نحوه رسوب زدایی دیگ بخار - اسیدشویی دیگ بخار :

  1. اسید دیسکلر با استفاده از پمپ های تعبیه شده در بالای دیگ بخار وارد دیگ می شود.

  2. پس از گذشت مدتی (بسته به میزان و حجم رسوب بویلر) رسوب ها به همراه اسید از شیر تخلیه خارج می شوند.

  3. پس از اسیدشویی دیگ بخار باید جهت خنثی کردن محیط دیگ بخار از مواد قلیایی مانند سود کاستیک استفاده کرد.

  4. در آخر برای تمیز شدن کامل دیگ بخار آن را با آب شستشو می دهیم.

چه زمان دیگ بخار را اسید شویی کنیم؟

هیچ گاه به طور دقیق نمی توان گفت بهترین زمان برای اسید شویی چه زمانی باشد بهتر است زیرا که این امر به عوامل مختلفی بستگی دارد از مهمترین این عوامل:

  • تعداد دفعات استفاده از دیگ بخار و متوقف شدن دستگاه

  • میزان نشتی و شدت نشتی در لوله های کندانسور

  • بر اساس مدت زمان آخرین شستشو

  • یکی از مهمترین موارد برای زمان شستشوی دیگ بخار سختی آب است.

شستشوی دیگ بخار با اسید دیسکلر

شرکت خانه آب آویژه با تیمی بسیار مجرب و با سابقه، آمادگی خود را جهت رسوب زدایی و شستشوی دیگ های بخار و همچنین تعمیر و نگهداری انواع بویلر و موتورخانه را اعلام میدارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره، می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.