اخبار و مقالات - 0 تا 100 هرآنچه باید از جوهرنمک صنعتی بدانیم .

0 تا 100 هرآنچه باید از جوهرنمک صنعتی بدانیم .

مقاله 18 آذر 1402 ساعت درج : 16:18

شاید جالب باشد که بدانید نخستین بار جوهر نمک در قرن 16 میلادی توسط دانشمند آلمانی آندریاس لیباویوس پس از حرارت دادن نمک در ظروف گلی که مخصوص ذوب فلزات بود تولید شد.

گروهی دیگر معتقد هستند که جوهر نمک در قرن 14 میلادی توسط دانشمندی به نام والنتین با حرارت دادن نمک و سولفات آهن تولید شده است این در حالی است که هیچ منبع معتبری وجود این اسید در قرن 14 را تایید نمی کند.

(هیدروکلریک اسید) جوهر نمک

با ما همراه باشید تا اطلاعات دقیق و جامعی را در مورد فرمول، مشخصات، کاربردها و باید و نباید های مصرف جوهرنمک در اختیارتان قرار دهیم.

جوهر نمک چیست؟ تعریفی ساده از جوهر نمک (هیدروکلریک اسید)

جوهر نمک (HCL) یا اسید هیدروکلریک ماده شیمیایی بی رنگ و بی بویی می باشد که به علت قدرت بالایی که دارد، برای انواع رسوب زدایی و جرم گیری، رسوب زدایی دیگ بخار (چیلر)، حذف انواع رسوب و خالص سازی مواد مورد استفاده قرار می گیرد.

فرمول جوهر نمک

ماده اصلی تشکیل دهنده این اسید هیدروژن و کلر می باشد. جوهر نمک به علت pH پایینی که دارد در اجسامی که جنس آنها از فلز است، ممکن است لک ایجاد کند و باعث خوردگی فلز شود. همچنین به علت وجود یون هیدروژن به مقدار فراوان قدرت پاک کنندگی بسیار زیادی دارد، به همین جهت به یکی از محبوب ترین اسید ها چه در صنعت و چه در امور خانگی تبدیل شده است.

چرا به جوهر نمک، هیدروکلریک اسید نیز می گویند؟ به دلیل اینکه یکی از مهمترین مواد تشکیل دهنده جوهرنمک، آب نمک غلیظ می باشد از این رو بعضی افراد آن را به این اسم نیز می شناسند.

آیا جوهر نمک همان اسید دیسکلر است؟

برای اینکه بدانید اسید دیسکلر چیست اینجا کلیک نمایید.

در پاسخ به این سوال می توان گفت بله ساختار هر دو اسید کاملا یکسان است به طوری که حتی میتوان اسید دیسکلر با درصد پایین (اسید دیسکلر 22 درصد) را جایگزین جوهر نمک کرد.

یکی از مهم ترین ویژگی های اسید دیسکلر با درصد پایین، وجود ماده ضد خورندگی (اینهبیتور) است که مانع از خوردگی در فلزات می شود.

خصوصیات جوهرنمک:

خصوصیات

توضیحات

فرمول جوهرنمک

HCL

رنگ جوهرنمک

جوهر نمک مایعی بی رنگ و شفاف است.

نقطه ذوب جوهر نمک

35- درجه سانتی گراد

نقطه جوش جوهر نمک

108 درجه سانتی گراد

PH

1.1

آیا جوهر نمک می سوزد؟

خیر

آیا جوهر نمک در آب حل می شود؟

بله

در ادامه مطلب قصد داریم کاربرد های مهم جوهر نمک را بشناسیم و با خطرات استفاده از جوهر نمک آشنا شویم پس با ما همراه باشید.

چهار مورد از مهمترین کاربردهای جوهر نمک

جوهر نمک در صنعت


یکی از مهم ترین کاربرد های هیدروکلریک اسید، در صنعت اسید شویی می باشد. در سیستم های حرارتی و برودتی که از دستگاه سختی گیر آب برای حذف سختی آب استفاده نمیشود، پس از گذشت زمان، آب موجود در سیستم رسوب گذاری میکند.

رسوب زدایی با جوهر نمک

این رسوب باعث کاهش راندمان دستگاه میگردد. لذا برای بهبود راندمان سیستم های حرارتی و برودتی، رسوب زدایی امری اجتناب ناپذیر می باشد.

یکی از بهترین گزینه ها برای حذف رسوبات آب استفاده از جوهرنمک می باشد. همچنین از جوهر نمک برای حذف اکسید های فلزی و زنگ آهن نیز استفاده می شود و بهترین گزینه برای پاکسازی فلزات و از بین بردن ناخالصی از آنها می باشد.

آیا برای اسید شویی جوهرنمک بهتر است یا اسید سولفوریک؟

  • جوهر نمک به علت قدرت بالایی که در از بین بردن لک از روی فلزات دارد بسیار بهتر از سولفوریک اسید عمل میکند.

  • مدت زمان اسید شویی با جوهر نمک بسیار کمتر از اسید شویی با اسید سولفوریک است.

  • جوهر نمک به علت این که در دماهای پایین عملکرد بهتری دارد در خیلی از موارد استفاده از آن مورد استقبال بیشتری قرار میگیرد.

  • اسید سولفوریک بسیار خطرناک تر و سمی تر از جوهرنمک می باشد.

جوهر نمک در زندگی روزمره


آیا میدانستید که جوهر نمک به علت قدرت پاک کنندگی بسیار بالایی که دارد برای امور روزمره و در خانه بسیار محبوب است؟

همانطور که اشاره شد جوهر نمک به علت قدرت خورندگی بسیار بالایی که در از بین بردن لکه ها داراست برای از بین بردن انواع رسوب و لکه از روی سطح های مختلف از جمله سرامیک و کاشی حمام و سرویس بهداشتی مورد استفاده قرار میگیرد.

جوهر نمک خانگی

اگر قصد استفاده از این اسید را در منزل دارید توجه داشته باشید که بهتر است کاملا از غلظت اولیه آن بکاهید و با افزودن آب به محلول مقدار آسیب رسانی را به حداقل برسانید.

آیا جوهر نمک صنعتی با جوهر نمک خانگی فرق می کند؟

تنها فرق بین جوهر نمک صنعتی با جوهر نمک خانگی در میزان غلظت آن است و در حقیقت جوهر نمک خانگی همان جوهر نمک صنعتی است اما به منظور کاهش خطرات احتمالی با میزان آب بیشتری ترکیب می شود تا از قدرت اولیه و زیاد آن کاسته شود.

استفاده از جوهر نمک در استخر


برای تمیز کردن استخر راه های مختلفی وجود دارد از جمله استفاده از شوینده های گوناگون است. اما گاهی رسوب های استخر به حدی زیاد است که شوینده های معمولی جوابگو نیست لذا میتوان از جوهر نمک برای رسوب زدایی استفاده کرد. نسبت ترکیب برای از بین بردن رسوب استخر 6 به 1 می باشد (یعنی 6 قسمت از آب با یک قسمت جوهر نمک ترکیب شود.)

اسیدشویی استخر با جوهر نمک

جوهر نمک برای تنظیم pH


یکی دیگر از ویژگی های مهم جوهر نمک تنظیم pH می باشد. این اسید برای کنترل pH در صنایع مختلفی از جمله صنایع غذایی، دارویی و ... مورد استفاده قرار می گیرد.

تنظیم pH با جوهر نمک

پنج مورد از خطرات جوهر نمک که حتما باید بدانیم

  • تا حد امکان از جوهر نمک در محیط های بسته و مکان هایی که دارای سقف کوتاه می باشد استفاده نکنید چون ممکن است باعث مسمومیت شود.

  • اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که از جوهر نمک برای منزل استفاده می کنید حتما توجه داشته باشید هیچگاه آن را با وایتکس ترکیب نکنید زیرا ترکیب این دو ماده باعث تولید گاز سمی می شود که موجب آسیب رسیدن جدی به ریه می شود.

  • اگر از جوهر نمک برای رسوب زدایی لوله ها استفاده میکنید حتما در نظر داشته باشید هیچگاه در مکان هایی که دارای لوله پلاستیکی است از آن استفاده نکنید و اگر میزان رسوب داخل لوله ها بسیار زیاد است جوهر نمک گزینه ی مناسبی نمی باشد و بهتر است از اسید دیسکلر استفاده شود زیرا رسوب زیاد مانع عبور جوهر نمک میشود و ماندن زیاد جوهر نمک در لوله باعث آسیب رساندن جدی به لوله ها می شود.

  • در استفاده از جوهر نمک دقت داشته باشید که این اسید برای فلزات کمتر فعال مانند روی، منیزیم و... ممکن است واکنش ایجاد کند و این فلزات را در خود حل کند اما برای فلزاتی که مقاومت بیشتری دارند مانند آهن، مس و ... این امکان وجود ندارد.

  • افراد مبتلا به آسم یا بیماری ریوی ترجیحا از این اسید استفاده نکنند زیرا باعث آسیب جدی خواهد شد.

و در آخر به این نکته توجه داشته باشید که جوهر نمک را از مکان های معتبر تهیه کنید تا از بروز هر گونه آسیب جلوگیری نمایید.

مشخصات جوهر نمک

شرکت خانه آب آویژه مفتخر است که مواد شیمیایی جوهر نمک با کیفیت به همراه مواد ضد خورندگی فلزات، در بسته بندی های 20 لیتری و 220 لیتری را در اختیار مشتریان خود قرار دهد.

جهت اطلاع از قیمت جوهر نمک با کارشناسان فروش شرکت تماس حاصل فرمایید.