اخبار و مقالات - جنگ آب در ایران و منطقه کاملا محتمل است

جنگ آب در ایران و منطقه کاملا محتمل است

خبر 15 تیر 1396 ساعت درج : 13:25

تورج فتحی، کارشناس منابع آب

 جنگ آب در ایران و منطقه کاملا محتمل است
 تورج فتحی، کارشناس منابع آب درباره علت امنیتی شدن بحران آب در ایران تأکید کرد: چند وقتی می‌شود که گاه‌ و بی گاه صحبت‌هایی درباره بحران آب از زبان مسئولین می‌شنویم و در این میان صحبت از امنیتی شدن این بحرآن‌ هم شنیده می‌شود؛ اما متأسفانه هنوز هم برنامه عملی و مدونی که در این مورد به وجود آمده باشد را ندیده‌ایم و همه این نگرانی‌ها به صحبت‌های مسئولان خلاصه‌شده است.

فتحی همچنین عدم انتقال درست آب در کشور را مهم‌ترین دلیل امنیتی شدن این بحران دانست و اضافه کرد: مشکل اساسی ما در انتقال آب این است که وقتی می‌خواهیم آب را از یک حوزه آبخیز 40 ساله مثل کارون انتقال دهیم به‌هیچ‌عنوان وضعیت فعلی آن را بررسی نمی‌کنیم و نتیجه آن می‌شود گزارش‌هایی که در وزارت نیرو در این مورد موجود است.

فتحی در ادامه با اشاره به‌احتمال بروز جنگ بر سر آب در آینده‌ای نزدیک افزود: با توجه به بحران‌ها و ناامنی که در منطقه وجود دارد،کاملاً طبیعی و محتمل است که در آینده بر سر آب در داخل ایران و منطقه جنگ و درگیری رخ دهد و این مسئله به‌جز با توافق و تفاهم کشورهای درگیر و تعیین حق‌السهم‌ها قابل‌حل نیست. در سطح بین‌المللی تجربه این مورد را در اروپا و راجع به رودخانه راین داشتیم که بین 5 کشور بر سر این موضوع منازعاتی صورت گرفت. در منطقه ما هم ترکیه، عراق، سوریه و ایران اگر به توافق نرسند و هر کشوری به فکر توسعه خود باشد سرنوشت خوبی نخواهند داشت و در آینده نزدیک دچار منازعه می‌شوند.

اقدامات ترکیه در حال حاضر برای توسعه کشاورزی و منابع آب باعث می‌شود که عراق در آینده نزدیک با مشکلات جدی در این زمینه مواجه شود و تعارضات بین این دو کشور به بیشتر از این برسد و به دنبال آن ایران ‌هم در این تعارضات درگیر شود و از آن تأثیر پذیرد. به همین علت باید این کشورها برای به وجود نیامدن بحران و منازعه باهم به توافق برسند.
منبع: کانال خبری رویداد۲۴