اخبار و مقالات - رسیدن آب خلیج فارس به کویر ایران چه تاثیراتی دارد؟

رسیدن آب خلیج فارس به کویر ایران چه تاثیراتی دارد؟

خبر 20 مهر 1399 ساعت درج : 10:55

قدس آنلاین : ۵ سال پیش وقتی با کارشناسان و مسئولان بخش معدن و صنعت گفت وگو می کردیم و نظرشان را درباره طرح بلندپروازانه انتقال آب خلیج فارس به استان های مرکزی کشور می پرسیدیم در بهترین حالت آن را شوی مدیریتی دانسته و اجرای آن را با هیچ رقم و امکاناتی میسر نمی دانستند. اما گروهی دیگر از مدیران ناامید نشدند و سعی کردند هزینه این طرح را از محل درآمدهای داخلی معادن بزرگ ایران مانند شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، مس سرچشمه و سنگ آهن چادرملو و همچنین مشارکت بانک ها تامین کرده و در سکوت، قدم به قدم این طرح را به عملیاتی شدن نزدیک کنند.

دراین باره جمشید ملارحمان مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در گفت وگو با قدس آنلاین ، گفت: اساس توسعه معدن و صنایع معدنی در زنجیره ارزش، نیازمند زیرساخت هایی مانند آب و برق است، در همین راستا و برای تامین آب صنایع معدنی گل گهر، مس سرچشمه و چادرملو، که در استان های خشک کشور قرار گرفته اند به همت این شرکت ها، طرح انتقال آب از خلیج فارس از سال ۹۲ آغاز شد و در نخستین ایستگاه، هفته گذشته به گل گهر سیرجان رسید.

وی با بیان اینکه این پروژه ان شاالله به زودی به صورت رسمی افتتاح خواهد شد، افزود: گل گهر از سال گذشته در این پروژه بزرگ و برای تکمیل بخش های باقی مانده حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت کرده است.

مدیرعامل شرکت گل گهر همچنین اضافه کرد: امسال هم منابع ریالی مورد درخواست این پروژه را برای تامین ارز اختصاص دادیم تا امروز که آب مورد نیاز صنایع معدنی بزرگ در استان های کرمان و سپس یزد و به ویژه طرح های صنعتی و معدنی منطقه گل گهر تامین شد.

وی با بیان اینکه آبرسانی از خلیج فارس به مرکز کشور در سه قطعه اجرا شد، گفت: در مرحله نخست، آب مورد نیاز گل گهر در سیرجان تامین شد و در فاز ۲ و ۳، آب به مس در سرچشمه رفسنجان و چادرملو در یزد می رسد.

مدیرعامل گل گهر در ادامه تصریح کرد: با اجرای این طرح، شیرین سازی آب دریا در کنار خلیج فارس انجام و آب برای مصرف صنایع استان های یزد و کرمان تامین می شود و اجرایی شدن تامین آب از دریاهای آزاد توسط شرکت های معدنی و صنایع معدنی، گامی نو و عملی برای استقلال آبی بخش معدن از منابع زیرزمینی و حفظ محیط زیست است.

وی مهمترین ویژگی این طرح را تاثیر مثبت بر روند توسعه مناطق جنوبی و فلات مرکزی کشور دانست و گفت: توسعه و سازندگی با تامین پایدار آب برای بخش صنعت، در سه استان هرمزگان، کرمان و یزد که جزو کم آب ترین استان های کشور هستند مهمترین ویژگی این طرح در کنار ایجاد زیرساخت های مورد نیاز برای اجرای پروژه های انتقال آب تا سه برابر ظرفیت موجود در حوزه شیرین سازی، آبگیری، سازه های دریایی، آزادسازی مسیر و همچنین توانمندسازی نیروهای داخلی در بخش مشاوره، پیمانکاری و مهندسی است.

توانمندسازی سازندگان داخلی از طریق عقد قرارداد با ۱۹۴سازنده داخلی تجهیزات پیشرفته پمپ ها و الکتروموتورها، شیرهای بزرگ صنعتی و.... و ایجاد بیش از ۱۶ هزار اشتغال مستقیم و غیرمستقیم از دیگر ویژگی های مثبت اجرای این طرح بزرگ فراملی است.

ملارحمان با اشاره به اینکه به پشتوانه تامین زیرساخت آب، توسط شرکت گل گهر تنها در سال گذشته بیش از ۸۳۰۰ هزار میلیارد تومان طرح افتتاح کردیم، اظهار کرد: همچنین در منطقه گل گهر و شرکت های وابسته بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان طرح برای افتتاح داریم و این حجم عظیم توسعه و سرمایه گذاری به مدد تامین آب و زیرساخت های صنعت امکان پذیر شده است.

 

مشاهده متن اصلی خبر در سایت قدس آنلاین